Mi is az a parfm?
A latin "per fumum" kifejezsbl ered, ami annyit tesz: "A fstn t", vagy "Fst rvn." Ugyanis a parfm rgi formja nem volt ms, mint illatos fst (tmjn) amelyet fstldozatok bemutatshoz s a halottak bebalzsamozsakor alkalmaztak, kbt illattal megtltve a levegt.
Mr ezer ve klnleges metszett vegcsket ksztettek az illatszerek mlt trolsra, melyet a mai kozmetikai ipar a tklyig fejlesztett.
A parfm bdt s izgalmas, erotikus s csbt, amelyben egyesl a termszet s a modern vegyszet megannyi titka. A finom illatszerekben gymlcsk, virgok, mohk, klnleges krgek illata keveredik egymssal, sajtos, utnozhatatlan harmnit alkotva. A parfmk trtnete tezer vnl is rgebre tekint vissza. Az els parfmfajta a tmjn volt, ennek des illatval jrtak az emberek az istenek kedvben.
A perzsk megajndkoztk a vilg szp hlgyeit s frfiit a parfmkkel s ezzel hadjratot indtottak a testszag ellen. Miutn az arabok bevezettk a kozmetikba az alkoholt, az illatos vizek az egsz iszlm vilgban elnyertk a gazdag hzak urainak s a hremek hlgyeinek kegyt. A rgi Germniban megelgedtek a nyrfavzzel s a gygyfvekbl nyert fzetekkel. Az inkk halottaikat illatkivonatokkal bebalzsamoztk, az aztkok pedig ers illatszerek belgzsvel vgeztek aroma terpit.
Mind kedveltebbekk vltak az illatos vizek a vilgon. 1189-ben Szaladin szultn kvete tjn egy hordcska pzsmt kldetett a kelet-rmai csszrnak, mint a legdrgbb ajndkot. A parfm ezzel meghdtotta Eurpt s a vilgot. A kivltsgosok hres parfmgyrtktl vsroltak magunknak illatot.
A XVI. szzadban l, hres olasz illatszersz, Mauritius Frangipani oldotta fel elszr getett szeszben az illatanyagokat. gy t tekinthetjk a mai parfm szlatyjnak. A rgi idkben az emberek - mr akik tehettk - mrtktelenl bntak az illatszerekkel: illatostott vzben frdtek, testkn, hajukon kvl illatostottk az gyaikat, a hzukat, a hintjukat, st mg a lovaikat is. Az illatszersz igen megbecslt szakma volt, amit gyakran papok, orvosok, patikusok s ms tuds emberek gyakoroltak.
Teltek az vek, jabb s jabb illatkompozcik jelentek meg. Azutn 1921-ben jtt Coco Chanel a No 5-tel, s j fejezetet nyitott a parfmkrecik vilgban. Parfmje, ami olyan, mint "az sszes n illata", mrfldknek szmt a parfmtrtnelemben: ezutn az sszes illatszert gy emlegetik, mint a No 5 eltti s utni krecit.
A kt vilghbor kztt a parfmk vsrli clcsoportja a munksn lett. A szocializmusban a Krasznaja Moszkva klnik illata terjengett kzp-Eurpban. Ami egykor ri kivltsg volt, mra minden nnek termszetes.
Megjelent a tbbi illatnagysg is: Arden, Rubinstein, Armani, Dal, Givenchy, Este Lauder, Kenzo, Dior, hogy csak nhnyat emltsnk, napjainkban pedig mr tbb ezer illat knlja megvtelre magt.
Parfmt venni mvszet!
A szemlyisg jegyeink hangslyozsra alkalmasak az illatok. A parfm sajtossga, hogy minden br felletn msknt illatozik. Ez rejtlyesnek tnik, de igen egyszer kmiai magyarzata, hogy az illatanyag a brn sszekeveredik az illatot visel sajt testillatval. Ezrt egy leheletnyi parfmt dgljnk a keznkn a csukl feletti rszre, ahol a br vkony. Itt azonnal lthat, hogy irritl-e a vlasztott parfm s azt is hamar meg tudjuk llaptani, hogy kellemes illat-e. Nem elg teht csak az veget, vagy az illatmintul szolgl lapocskt megszagolni. rdemes kitapasztalni, hogy melyik illat tpust kedveljk ltalban. A knny, a nehz, a fszeres, a friss, vagy a fanyar illatokat? Ha sikerlt besorolni zlsnket, mris knnyebb vlik a vlogats. Azrt nem lehet egy nap alatt parfmt vlasztani, mert egyszerre hrom, ngy illatnl tbbet nem lesznk kpesek elklnteni egymstl, gy lehet, hogy a hosszasan vlogatott illat otthon mr kellemetlennek fog tnni. rdemes minden lehet alkalmat kihasznlni egy kis illat kstolgatsra s a legjobb lmnyeket ad illatok mrkanevt feljegyezni, arra az alkalomra, ha venni szeretnnk.
A kzpkorban a nvnyeket fertz betegsgek megelzsre hasznltk, mg keleten a parfmk inkbb rzki rmk grett hordoztk. Az Egyhz eltlte az alkimistkat. Ezen idszak alatt a keresztes lovagok j alapanyagokat s illat elllt technikkat hoztak keletrl. A knaiak s arabok nyomban jrva az eurpai alkimistk is rtalltak az etil alkoholra s a desztillcira. Marco Polo utazsai hatalmas lkst adtak a fszerkereskedelemnek. gy hittk, hogy a kellemes illatoknak ferttlent hatsuk van s megvdenek a jrvnyoktl. A gazdagok “illat labdkat” hordtak magukkal melyet pzsmval, mbrval vagy aroms gyantval tltttek. Az illatok hasznlata j letstlust vezetett be. A kltk szenvedlyesen nnepeltk a niessget. Az Egyhz szigor figyelmeztetse ellenre a korabeli hlgyek s urak illatos frdket vettek, hogy elmerlhessenek az rzki lvezetekben.
A Renesznsz idszak alatt kirlynk s kurtiznok versengtek az els itliai alkimistk ltal ellltott titkos kpletek megszerzse rdekben s felfedeztk az zsibl s Amerikbl behozott illat alapanyagokat. A renesznsz j letszemlletet hozott. ptszek, mrnkk, mvszek s tudsok utazgattak szerte Eurpban. A hatalommal, pnzzel br patrnusok hatsra a mvszetek felvirgoztak. Az els kmiai rtekezsek elkezdtk kiszortani az alkmit s annak receptjeit. Vasco de Gama, Columbus, Magelln, mind hres felfedez, j alapanyagokat hoztak Amerikbl s Indibl : kakat, vanlit, Peru balzsamot, dohnyt, borsot, szegfszeget, kardamomot ... Az udvarban hres kurtiznok s befolysos asszonyok versengtek egymssal a szpsg … vagy a mrgek titknak megszerzsrt. A spanyol s olasz parfmksztk elhagytk hazjukat (s a Medici csaldot) s zletet nyitottak Prizsban. A parfmmel illatostott kesztyk hamarosan egsz Franciaorszgban elterjedtek.
A klasszicista idkben Versailles-ban az illatok kultusza mmort magassgokba emelkedett. A keszty-, illat- s pderksztk szvetsgbe tmrltek, s egytt fejlesztettk tovbb tudsukat. Versailles lett a vilgttorony, diktlva a divatot, szokst s praktikkat. Ngy v alatt a Napkirly csak egyszer frdtt! Mindenki polatlan volt, gy a frfiak s nk tlz mennyisg parfmt s kozmetikumot hasznltak. A Parlament felhatalmazta a kesztykszt mestereket a parfmkszt titulus hasznlatra, melyet ksbb "pderksztre" mdostottak. Montpellier s Grasse versengtek az olyan medicinlis nvnyek kultrjnak megteremtsrt, mint a szegf, viola, jzmin, rzsa, tubarzsa s leander.
A felvilgosods kora. Frizurk, make-up s parfm. Ezen idszak alatt a nk lelkiismeretesen kvettk a csbts kdexnek mesterfogsait s meghajtottk fejket a divat nknyuralma eltt. XV. Lajos udvart csak “parfm udvarnak” hvtk. A parfmk naponknti vltsa ktelez volt. WC ecetek kezdtek elterjedni. Ez volt a gondtalan boldogsg s nnepls kora, melynek kzpontja Marie Antoinette volt. A magazinok s jsgok szolgltak a ni elegancia knonjnak meghatroziknt, melyet aztn knos pontossggal tartottak be. A higinia jra divatba jtt. Az illatzls tbb kifinomult kompozcit hozott ltre, mely nagyban hozzjrult az els hres prizsi illathzak jvedelmezsghez. A Grasse vegyszek jl prosperltak. Sikerlt tovbbfejlesztenik a virgillatosts s desztillls technikit. Klnben Jean-Antoine Farina elindtotta az "Eau de Cologne"-t.
A napleoni idkben a birodalom s az udvar tlzsai vget rtek. A romantikus kor virgszer hlgyei visszafogottabb illatokat kerestek, mely jobban kifejezte egynisgket. 1789 – ebben az vben a puskapor illata lengte be a francia forradalom hajnalt. Az illatokat lenztk. Visszatrtk a Konzulsg s Csszrsg idejre tehet. Az uralkodn, Josephine, vagyonokat klttt egzotikus illatokra, Napleon pedig szinte fggsgbe kerlt az eau de Cologne-nal val masszzzsal. A brit higinikusok jralesztettk az illatos frdk npszersgt. A romantikus kor alatt a nk elvesztettk rdekldsket a smink s az ers illatok irnt. brndosak s spadtak voltak, kezkben enyhn illatostott zsebkendvel jrtak.
A Modernkorban a XIX. szzad vge fel az illatipar egyre inkbb a kzposztlybeli hlgyeket vette clba. Feltntek az els szintetikus illatsszetevk. A Msodik Birodalmat egy rvid m intenzv idszakra titatta a vetiver s a pacsuli. Mindez vget rt a szzad msodik felre, mikor is a megersdtt kzposztly kifinomultabb illatok utn mutatott keresletet. Virgzsnak indult a luxusruk kereskedelme s a parfmksztst egyre inkbb mvszetknt tartottk szmon. j, eredeti illatok tntek fel, mint a kumarin, heliotropin, vanlia, ionon s az els aldehidek – ezeket vadonatj kmiai eljrsokkal nyertk s megindtottk az illatanyagok forradalmt. Ez volt a modern parfmkszts szletse.
1900 -a "Belle Epoque" illat ksznheten a jl hangz nvnek s a gynyr vegnek luxuscikk vlt. Ez volt a "Belle Epoque" ! Az "Art Nouveau"-t lelkesedssel leltk keblkre az emberek. Illat : Coty, a tehetsges jvbelt sszellt a szintn nagyremny Lalique-el s megalkottk a valban luxustermket a Fashion : Farewell tornurt ! Poiret tovbbment a ni sziluett jrafelfedezsnek tjn. Az llamok ltta a szpsg s kozmetikai ipar elretrst s az ttrk Elizabeth Arden s Helena Rubinstein megnyitottk ajtaikat az j trend eltt. jabb illatot azonban csak jval ksbb adtak hozz az addigiakhoz.
1920-1930 Az esemnyds hszas vek bakfisai nagy tvggyal vetettk bele magukat a emancipci, jts rmeibe s felfedeztk az aldehides illatok j frissessgt. Ezen extravagns vek alatt a nk dolgozni kezdtek s emancipldtak. Isten veletek fzk! Ez volt a fis "Garonne"-ok avagy bakfisok kora. Hebehurgya knnyedsg lengte be a levegt : sebessgrekordok dltek meg, egsz jszakkon t tncoltk a Charleston-t, a nmafilmek sztrjaitl pedig mindenkit el volt julva ... Az aldehidek frissessget s energit vittek az illatok vilgba.
A II. Vilghbor utn a Haute Couture s az illatok egyttese megalkotta a Hollywood ltal inspirlt ni csber j imidzst. 1930 – a Nagy Gazdasgi Vilgvlsg ... tmeges munkanlklisg, majd kitrt a II. Vilghbor. Fasizmus, npirts. A divat alkalmazkodott a korltokhoz. Ezek voltak Hollywood “sose halunk meg” napjai, melyek alatt a stdik felptettk a csillagok kultrjt. A hbor utn Christian Dior elindtotta a New Look-ot, a vltoz idk lthat jelt. Jl fogyott a Marie Claire, az els ni magazin, mely egyes rszei a divatrl s szpsgrl szltak, de helyet kaptak benne az orvos vlaszol tpus rovatok s a folytatsos szerelmi regnyek is. A designer-ek megalkottk a klnbz egynisgek illatait: mindenkinek a sajt letstlusa alapjn. A kitnni vgyk designer ltal tervezett parfmt viseltek.
Az 50-es vekben az illat elvesztette exkluzv image-t. Megjelent az els frfi eau de toilette. Megszletett az els amerikai parfm. Rg, farmer, rock’n’roll : Eurpa vgydva tekintett Amerikra s szex szimblumaira. Ekkor kezddtt a hideghbor. A hztartsi gpek hziasszonyok milliinak vltoztattk meg a mindennapi lett. A konfekcimrkk lassan kiszortottk a tmegruhkat. Az illatok egyre inkbb hozzfrhetv vltak: tnusuk kzkedveltt s rthetbb vlt gy szlesebb kznsget vonzottak. Az tvenes vek hoztk meg a frfias eau de toilette virgkort. A levendula s vetiver diszkrten elegns illata hozztartozott a mindennapi jlpoltsghoz. Az amerikai hats tovbbra is fennmaradt, Este Lauder piacra dobta els illatt.
1960-ban beksznttt a szembenlls kora s a szocilis viselkeds vltozsa. Az illatok tekintetben ezt az j frissessg feltnse jelezte. A hatvanas vekben nvekedsnek indult a gazdasg alacsony vagy nem is ltez munkanlklisggel. A San Francisco-bl indul hippi mozgalom bevette Eurpt. A test s az t rzk jelentsgt felfedezve elindult a szexulis felszabadts. "Make love, not war". A fiatalok lzadk voltak, komoly tntetsekre kerlt sor a Vietnmi Hbor ellen, mely egyben tptalaja volt az 1968 Mjusban kitrt diklzadsoknak. A pacsuli uralta az utckat, de erre a divatipar r se hedertett. Az eau fraiches ... j knnyedsg vagy a parfm vdbeszde?
A hetvenes vekben a nk kikveteltk individualizmusuk elismerst s bszkn hordtk az “letstlus” illatokat. A frfiak tisztlkodsi/borotvlkozsi rituljukon kvl is elkezdtk hasznlni az illatszereket. A hetvenes vekben tbb j letstlus tnt fel : feminizmus, vissza a termszetbe, homoszexulis mozgalom, punk, jromanticizmus. A ruhk tkrztk viseljk lethez val hozzllst s sajt tleteit. Gyakran tvztk a klnbz stlusokat. A divatban az illat legfontosabb sszetevje az “zenete” volt. Mind az Egyeslt llamokban, mind Franciaorszgban j, kifinomult vagy provokatv mskor gyengden termszetes s romantikus illatkoncepcik vonzottk a hlgyeket. Akik nem rtettk ezen kettssget, kudarcra voltak tlve. Az eau de toilette utn kln frfiaknak tervezett illatok jelentek meg a piacon: a frfiillat nem korltozdott csupn a borotvlkozs utni arcszeszre.
1980-1990 individualizmus s konfrontci. Az illat lrms, ers, a szrfsk s yuppie-k ltal keresett ers hatsok lekpezseknt. A nyolcvanas vek ismertetjegye az ers rzkekre gyakorolt benyoms volt. A berlini fal leomlsa a klnbz ideolgik sztesst visszhangozta. A frfiak s nk fraszt versenyfutsba kezdtek hivatali sikereket hajszolva. A testpts, szllovagls s sels ekkor voltak a cscson : a testet a legjobb kondciban kell tartani, legynk gyorsak s hatkonyak. A frfiillatok a termszet elemeivel val tkzsben magasztaltk fel a frfitestet. A nk msrszrl ert sugrz ruhkat hordtak s tl ers illatokat, hogy gy hirdessk szakmai sikereiket. Az j, Egyeslt llamokbl szrmaz gymlcss irnyzatok j irnyt adtak a frfi s ni illatoknak
1990-2000 A materializmus egyre inkbb a mlt kdbe vsz. A frfiak s nk egy tisztbb vilgra htoznak. Megosztjk illataikat, mely az j frissessg utn val kutakodst tkrzi. Az bl-hbor, AIDS ... a kt f esemny, mely a msodik vezred vgn kzppontba lltotta trsadalmaink flelmeit s agglyait. Hogy elszakadjunk az egyre inkbb anyagiass vl vilgtl, fejest ugrottunk a rap vagy techno zenbe, begubztunk vagy magunkv tettk a New Age letstlust. Az Internet, mint egy ris hl rtelepedett letnk minden mozzanatra, st mg azon is tl ... Ez volt a bolygkzi falu megszletse. Bizonyos parfmk visszanyltak a gyermekkor lgyabb emlkeihez, sszekapcsolva az zlst s szaglst a vanlia, karamell s tej des jegyeivel. A frfiak egyre inkbb nyitottak lettek sajt rzelmeikre. Az illatokat rgen csbtsra hasznltk. A nyolcvanas vek kilengsinek ellenslyozsakppen az j "eau" friss vzillat volt, mintha az egyszersg utni szomjunkat akarta volna oltani. Az illatok a tenger, vz, nvnyek s virgok illatt idztk, termszetes rzetet keltve, jra az alapokra helyezve a hangslyt, melyek a fld, tz, vz s szl.
A PARFMK TRTNETE, ILLATCSALDOK, VSRLS
A parfmk, illetve a kellemes illatok hasznlata tbb ezer ves mltra tekint vissza. Mondhatjuk, hogy az emberisggel egyids.
Mr az korban felfedeztk, hogy a klnbz illatok hatssal vannak az emberi testre, llekre, rzelmekre.
Az egyiptomiak az illatos virgokat olajba ztattk, tszrtk, s ezzel illatostottk magukat. Az kori grgk a hzuk padljra s falra is bven szrtk az illatokat. A rmaiak a frdhz s a ruhjukhoz is illatos olajokat hasznltak, st a lmpsaikhoz is, ami aztn az egsz helyisgben kellemes illatot teremtett. Mr az I. szzadban ksztettek rzsavizet.
A XIV. szzadban ksrleteztk ki az alkohol tiszttsnak mdszert. Orvosi clokra, likrkhz, ksbb pedig a parfm ksztshez hasznltk.
Az illatszerek divatba jttt Eurpban Medici Katalin nevhez kapcsoljk, a XVI. szzadban. Ekkor lt Mauritius Frangipani, akit a mai parfmk megteremtjnek tekintenek, mivel volt az els, aki az illatanyagokat getett szeszben oldotta fel. Ez idben igen megbecslt szakma volt az illatszersz. A parfmk hasznlata egyre npszerbb lett.
A XVIII. szzadra tehet a klnivz megjelense. Csodavz nven egy olasz szeres kezdte rustani, aki aztn Klnben telepedett le s a Klnischwasser = klnivz nevet adta neki.
Az 1920-as vekben William Cruise ltal kidolgozott skla szerint minden parfmhz hozzrendelhet a maga illatpiramisa. Ez az illatok prolgsi sebessgt mutatja.
A piramis alapjt alkotjk az
alapillatok: ezek az illatok maradnak meg a brn legtovbb.
A piramis kzps rsze a
szvillatok: ltalban nem rezhetk azonnal 10-30 perc elteltvel bontakoznak ki a brn s 4-5 rn keresztl maradnak meg. Ezek alapjn soroljuk a parfmket illatcsaldokba.
A piramis cscsa a
fejillatok: gyorsan prolognak, kb. 10-15 percig rezhetk. A parfmk alapanyagai nvnyi (pl.: virgok, levelek, fakreg, gymcshj, gykerek, magok, gyantk) s llati (pl.: szrke mbra, pzsma, cibetmacska, kasztoreum) eredetek.
ILLATCSALDOK:
Ciprusos: nevt a Chypre Coty nev parfmrl kapta.
A shipr illatcsald 3 alcsaldja a shipr-gymlcss, shipr-fs s a shipr-llati.
Fs: kifinomult, elegns illat. Egyik sszetevje a szantlfa, melyet mr az korban is hasznltak a fstlplcikkban.
Alcsaldjai: virgos, gymlcss, pacsuli tartalm s vetiver.
Pfrny: elnevzst a Fougcre Royale (Kirlyi Pfrny) parfmrl kapta.
Kt alcsaldja van: egyikben a pfrny, msikban a levendula illat a dominns.
Virgos: a legvltozatosabb illatcsald.
Alcsaldjai: virg-gymlcs, virg-keleties, virg-vzi, virg-zld, virg-aldehid.
Citrusos: hvs, friss rzst biztost.
Ngy alcsaldja van: citrom, narancs, mandarin s bergamott.
Keleties: rzki, egzotikus kompozci.
Alcsaldjai: keleties-virg, fszeres s mbra.
A parfmk illatnak tartssga attl fgg, hogy az illatolaj mekkora koncentrciban van jelen az alkoholban.
2% - 5% : EDC Eau de Cologne klni. Illata nagyon gyorsan elillan.
4% - 8% : EDT Eau de Toilette. Illata fl - egy rn keresztl rezhet.
15%-18%: EDP Eau de Parfum. Illata tarts, 12 - 24 rn t.
20%: Parfm. Magas koncentrltsg, az illat egsz nap rezhet.
Az emberi orrban kb.: 10 milli rzkel sejt van, melyek rgtn tovbbtjk az zenetet az agyunknak. Ezrt letnkben nagyon fontos szerepe van az illatoknak. Egy jl megvlasztott parfm nemcsak rnk, de krnyezetnkre is pozitv hatssal lehet. Ez termszetesen fordtva is igaz. Vannak akik a knny, friss, msok a nehz, fszeres, vagy ppen a fanyar illatokat kedvelik.
A parfmk minden brn mskppen illatoznak, mivel az illatanyaguk keveredik a testillattal. Ezrt nem elg csak a divatot kvetni s megvenni egy parfmt azrt, mert ppen tetszik a mrkja, a csomagolsa, az veg formja, vagy valamelyik vilgsztr adja a nevt hozz. Sajt egynisgnkhz ill parfmt vlasztani nem knny. Egyrszt azrt, mert ahogy emltettem minden parfm mindenkin ms illat, gy nem elegend, ha az zletben megszagoljuk az illatcskokat, mert brnkn ms illata lehet. Msrszt amikor elmegynk vsrolni egyszerre hrom ngy illatnl tbbet nem rdemes kiprblni, mert ennl tbbet nem tudunk klnvlasztani egymstl. Teht ne egy nap alatt akarjunk dnteni.
Az aromk tartssga
A parfmillat olyan, mint egy nyl virg, mely lassan s fokozatosan nyitja meg szirmait. A belerejtett, megkomponlt illatok sokasga fokozatosan rad szt az terben, sszeolvadva a br s a test prolgsval. El kell telnie egy kis idnek, mg sszes illatkomponenst "megmutatja" viseljnek. Ezrt az illatok rvnyeslsnek meghatrozott ideje van. Ennek alapjn hrom gynevezett illatjegyet klnbztetnk meg. Az els a fels illat, fejjegy vagy felsjegy – ez az els benyoms, mikor hrom-ngy fjs utn a parfm azonnal kifejt egy hatst. A msodik a kzprteg, vagy szvjegy – ez az illat szve, lnyege, mely krlbell hsz perc mlva rezhet. A harmadik az alapillat, bzisjegy, vagy alsjegy – ez a maradand illatjegy, mely egsz napra biztostja a kellemes illatot.
Fogyaszt illatok
Elkpzelhet, hogy hamarosan olyan parfmk jelennek meg az illatszerboltokban, amelyek nemcsak illatosabb, de vkonyabb is teszik a hlgyeket. A kozmetikai cikkeket gyrt Shiseido Company kutati felfedeztk, hogy az emberi agy bizonyos illatok hatsra az egyes szerveket zsrgetsre "veszi r".
Klnsen hatsos a grapefuit illata:
A japn riscg kutati szerint fogyshoz klnsen hatsos a grapefruit, a bors, az deskmny s a trkony illata. A Shiseido szvivje kifejtette, hogy a termk – grapefruit vagy bors illatban – mr mrciusban a japn boltok polcaira kerlhet, de a termk rt egyelre nem kvnta elrulni. A tesztek sorn hsz hlgy egy hnapon keresztl hasznlta az illatos testpolt, s tlagosan 1,1 kilogrammot vesztettek slyukbl. A vllalat szeretn titokban tartani a slycskkent illatok receptjt, mindssze annyit rult el, hogy a felfedezsk az UCP (uncoupling protein, magyarul sztkapcsol fehrje) elmletn alapul. (Ananova)
llati illatok
A legdrgbb parfmk llati eredet illatanyagokbl kszlnek. A pzsmaszarvas nemi vladkbl nyerik a pzsmt, a pzsmapocok s a floridai kajmn is termel hasonl illatanyagot. A cibet a cibetmacska farka alatt tallhat pros zacskban termeldik. A szrke mbra az mbrscet vladka, amely a tengerben lebeg. Egyes szakrtk szerint az mbra kpzdst a cet egy betegsge vltja ki. A hdzsr a hd mirigyvladka, ami frissen sr, folykony anyag, de fstlssel kiszrtjk. Az llati eredet illatanyagok lassabban illannak el, mint a nvnyiek.
A parfm s a klni nem ugyanaz. Parfmnek kizrlag azt az extraktumot nevezik, amely az oldszerben legnagyobb arnyban, 15–50 szzalkosan tartalmazza az illateszszencit. Az vegeken az szerepel: Parfum de Toilette, vagy Eau de Parfum. Az Eau de Toilette nagyobb arny hgts eredmnye. A klnivz, az Eau de Cologne a legkisebb illatszer-koncentrci, amely mg jellegzetes, hosszan tart illat. Mostanban terjedtek el a testharmatok, a Body Mist, Eau de Tonique pour le Corp, amelyeket az egsz testre lehet permetezni.
Az edt parfm s a tbbiek
Az illatszerek gyakorlatilag olyan illolaj keverkek, amit tmny, nagy tisztasg alkoholban oldanak fel. Ebbl mr kvetkezik, hogy az illatszerek tmnysge, ereje - azaz olaj-alkohol arnya - nagyban klnbzhet. A parfm a legersebb, legtmnyebb illatszer, hiszen ennek a legmagasabb az olajtartalma, ami szmokban azt jelenti, hogy 15-25 szzalkban tartalmaz parfmolajat. A tbbi illatszer eau-nak, azaz illatos vznek minsl. Teht a parfmt kveti az Eau de Parfum, majd kvetkezik az Eau de Toilette (toalettvz), vgl a leghgabb az Eau de Cologne (klnivz). A parfmolaj arnya: Parfm (P) - 15-25 % Eau de Parfum (EDP) - 8-15 % Eau de Toilette (EDT) - 4-8 % Eau de Cologne (EDC) - 2-5 %.
A helyzetet azonban tovbb bonyoltja, hogy egyes parfmgyrtk jabb elnevezseket is bevezettek. Ilyen a Parfum de Toilette, mellyel ltalban ugyanazt a tmnysget jellik, mint az EDP esetben, de az sem kizrt, hogy EDP s parfm kztti tmnysget kapunk. Az jabban forgalomba kerlt Eau Frache ltalban kevesebb, mint 3 szzalkban tartalmaz parfmolajat. Persze elfordulhat az is, hogy a keverkarny nem egyezik a kapott elnevezssel. ltalban igaz, hogy minl tbb parfmolajat tartalmaz a parfm, annl hosszabban tart az illat, s egyben annl magasabb is az egysgnyi ra. Az Eau de Toilette s az Eau de Cologne-t hasznlhatjuk, az Eau de Parfum azonban mr tmnyebb vltozat, ami hosszabban megmarad, a szrazabb breknek teht klnsen ajnlott. A parfm persze a legersebb s leghosszabban tart. Br drgbb hgabb trsainl, blcsen hasznlva tovbb eltarthat azoknl. Franciaorszgban pldul igen kelendek a parfm tmnysg illatszerek, hiba, a francia nk tudjk ezeket rtkelni s hasznlni. Figyeljnk arra, hogy a tmnyebb illatszerekbl elg csupn a fl mg (br itt hamar elillan), nyakra, mellek kz, csukl bels rszre, kar vagy trdhajlatba, st akr a boka bels rszre is (ne lepdjnk meg, az illat felfel szll) tenni. Ami mg igen lnyeges, hogy a klnbz erssg kiszerelsek (EDT, EDP, stb.) hasonl illatlmnnyel szolglnak, de nem pontosan ugyanolyannal! Az sszettelk s a hatsuk is gyakran klnbzhet, az Eau de Toilette pldul hamar kibontakozhat majd leszradhat, mg a parfm lassabban trulkozik fel s hosszabban tart. A tmnyebb verzi gyakran alkalmibb, nyltabban ****is, teht tartalmban, jelentsben is mlyebb illat gy ljnk vele.
Eau de Toilette (Edt parfm)
Ebbl tallunk a legtbbet a polcokon, ez a parfmfajta t-nyolc szzalknyi illatesszencit tartalmaz, gy fele olyan tmny, mint az Eau de Parfume. Egy parfmbl sokszor nem ugyanaz a toilette s a parfume verzi, gy nem kell megijednnk, ha kedvenc illatunkat mshogyan rzkeljk. ltalban mindkett azonos karakter, s a tmnyebb verzi a feminimebb, ****isebb, alkalmibb, gy ezt szem eltt tartva vlasszunk! Ezt a klnbsget jl rezhetjk pldul a Chanel Allure-nl. Az Eau de Toilette-et is rdemes gy hasznlni, hogy a levegbe permetezzk, majd belestlunk, m ezt a parfmfajtt btran kiegszthetjk a vlasztott illat testpermetvel (Bosy Mist), testpoljval s tusfrdjvel is, st, ajnlott vizes hajra is permetezni belle rgtn hajmoss utn, mert fantasztikusan megtartja az illatot, s sokkal tartsabb, mint a brnk.
Minl tmnyebb, annl tartsabb?
A legtbb mrknl megtallhatjuk a klnbz koncentrcij ksztmnyeket:
Parfmnek csak az az extraktum, vagyis kivonat nevezhet, mely az oldszerben (ltalban alkoholban) a legnagyobb arnyban (20-30%-ban) tartalmazza az illateszencit. A parfm alkoholkoncentrtuma hatrozza meg a minsgt s a bolti rt. A parfmknek 4-6 rs az illatrvnyeslsi ideje, azaz tartssga.
A gyakran hasznlatos Eau de Toilette (edt parfm) 4-8 szzalkos illateszencit tartalmaz krlbell 80 szzalkos alkoholfokban. Majdnem olyan tarts mint a parfm.
A legnagyobb arny hgts eredmnyeknt keletkezik az "eau", vagyis a "vz", s 1-3 szzalknyi hgts a Splash Cologne, azaz a klnivz (Eau fraiche), amely mr viszonylag hosszan - 1-2 rig - megtartja illatt.
A parfm-pderek 9 szzalk, a parfm-krmek 8 szzalk, a testpol krmek 3-5 szzalk illatesszencit tartalmaznak.
A klnivz trtnete
Csalka, hogy a manapsg divatos hsvti locsolvizeket klni nven emlegetik. Klninek ugyanis csupn a nmet Kln vrosbl szrmaz vizet, a Klnisch Wassert nevezhetjk, minden mst toalettvznek, parfmnek, illatszernek hvnak. Az eredeti klnivz olyannyira megbecslt illatszer, hogy szletsi helyn kln mzeumot szenteltek neki. Az 1995-ben megnyitott killts a Glockengassn kapott helyet, ott, ahol az illatos eszencit elszr gyrtani kezdtk. Kln vrost 1794-ben elfoglaltk a francik, a vros parancsnoka pedig azonnal kiadta az utastst, hogy szmozzk t az utckat s hzakat, hogy a nmetl nem rt francia csapatok is knnyen tudjanak tjkozdni. A vegysz Mhlens csald hza a 4711-es szmot kapta, gy vlt egy egyszer hzszm a ksbb vilghrv lett illatszer mrkanevv. A klni szletse a legenda szerint egy karthauzi szerzetesnek ksznhet. ksztette el elszr a szagos vizet, s nyjtotta t 1792-ben nszajndkknt az ifj Mhlensnek az Aqua Mirabilist, a csodavizet. Akkoriban a klnit testi-lelki gygyrnek tekintetk. A 4711-es klnit a ktszz ves recept alapjn lltjk el a mai napig, s vekig tlgyfa hordkban rlelik. A recept termszetesen titkos, a csald fltkenyen rzi, gy csak a legfbb alkotrszek ismertek: citrusflkbl kivont illolajok, rozmaring, levendula s tiszta alkohol. |